آغاز مذاکرات ملی سوریه در سوچی با پیام پوتین و سخنان لاوروف

نشست مذاکرات ملی سوریه در سوچی روسیه دیروز با پیام پوتین و سخنان وزیر خارجه این کشور که بر حمایت کامل مسکو از مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید کرد، آغاز شد.
افتتاحیه این کنفرانس به دلیل درخواست‌های برخی از گروه‌های معارض و نیز اعتراض گروه 150 نفره مخالفان به تبلیغات حامی سوریه در فرودگاه سوچی، با تاخیر کار خود را شروع کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از ایران، ترکیه و سازمان ملل برای فراهم کردن فرصت این کنفرانس تشکر کرد.
وزیر خارجه روسیه درحالی که درحال قرائت پیام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ابتدای این نشست بود، گفت: اکنون فرصتی پیش آمده تا این صفحه سیاه از تاریخ سوریه را ورق بزنیم. تنها ملت سوریه هستند که برای آینده خود تصمیم می‌گیرند و روسیه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا صلح پایدار در سوریه برقرار شود.


در میانه سخنان لاوروف یکی از نمایندگان معارضان با فریاد، روسیه را به "کشتار غیرنظامیان سوری" متهم کرد و در ادامه شرکت‌کنندگانی که از طرف دولت سوریه در نشست حاضر بودند شعارهایی را در حمایت از روسیه سردادند. لاوروف نیز که عصبانی به نظر می‌رسید معترضان را به آرامش دعوت کرد و گفت به وقتش به همه فرصت سخن گفتن داده می‌شود.
عمده هدف کنفرانس سوچی تدوین قانون اساسی جدید سوریه است. هیئت سازمان ملل بر تشکیل کمیته مامور تدوین قانون اساسی جدید سوریه متمرکز خواهد بود. در جلسه افتتاحیه همچنین اعضای هیئت رئیسه نشست و کمیته‌های فرعی معرفی شدند.
وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که هیئت این کشور به نمایندگی از مخالفان سوری در نشست سوچی حاضر شده است.
با وجود حمایت سازمان ملل از نشست سوچی، این نشست ازسوی "هیئت عالی مذاکرات" که بزرگترین گروه مخالفان سوری محسوب می‌شود، تحریم شده است. کشورهای غربی از جمله آمریکا نیز گفته‌اند در این نشست مشارکت نمی‌کنند.
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز نسبت به موفقیت کنفرانس ابراز تردید کرده به خصوص که مدعی شد، گروه اصلی سوریه یعنی هیئت مذاکرات مخالفان سوریه در این نشست غایب است.
بنا بر اعلام روسیه، 1511 تن اعم از مخالفان خارجی دولت دمشق، مخالفان داخلی و نمایندگان دولت سوریه در این نشست حضور دارند و نماینده سازمان ملل به همراه فرستادگانی از برخی کشورهای مرتبط با پرونده سوریه بر این گفت‌وگوها نظارت می‌کنند.
شبکه الجزیره پیشتر گزارش داده بود، بیش از 120 شخصیت از مخالفان سوریه از جمله فرماندهان گروه‌های عضو "ارتش آزاد سوریه" وارد سوچی شدند، درحالی که 50 شخصیت این نشست را تحریم کردند. کردها نیز گفتند، در این نشست شرکت نمی‌کنند. بیش از 30 گروه از مخالفان سوریه نیز دعوت روسیه را رد کردند، اما هیئت نظام سوریه با بیش از 600 شخصیت در این کنفرانس شرکت دارد.
تشکیل کمیسیونی برای تنظیم قانون اساسی جدید سوریه و حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی این کشور و روند مذاکرات سوری، موضوعات اصلی نشست سوچی را تشکیل می‌دهند.
انتظار می‌رود درپایان نشست سوچی بیانیه رسمی صادر و در آن تصمیمات اتخاذ شده در کنگره گفت وگوهای ملی سوریه منعکس شود.
لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در سوریه و سرپرست هیات روسی در نشست سوچی اعلام کرد: نتایج به دست آمده در کنگره گفت وگوهای ملی سوریه به سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد تا مورد ارزیابی قرار گرفته و برای پیشبرد مذاکره‌های سوری سوری ژنو بکار رود.
جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران سرپرستی هیات نمایندگی کشورمان در کنگره گفت وگوهای ملی سوریه را برعهده دارد.
ژنرال آمریکایی: از منبج خارج نمی‌شویم
در همین حال به گفته یک مقام ارتش آمریکا، ایالات متحده قصد ندارد نیروهای خود را از منبج بیرون ببرد.
دولت ترکیه اعلام کرده قصد دارد هجوم به منطقه کردنشین عفرین را به منبج گسترش دهد. در همین راستا ترکیه از نیروهای مسلح آمریکا خواسته بود که بی‌درنگ از شهر منبج و پیرامون آن عقب‌نشینی کنند.
این مناطق در دست پیشمرگ‌های کرد وابسته به "یگان‌های مدافع خلق" هستند که از حمایت مالی و تسلیحاتی ایالات متحده برخوردارند.
درحال حاضر حدود 2000 نظامی آمریکایی در شمال سوریه حضور دارند و هدف آنها پشتیبانی از کردها در برابر گروه تروریستی داعش است.
دفاع اردوغان از تروریست‌های ارتش آزاد سوریه
ازسوی دیگر رئیس‌جمهور ترکیه گفت: سربازان ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه به طور مشترک درحال مبارزه علیه سازمان تروریستی "پ.ک.ک" – "وای.پی.جی" هستند.
رجب طیب اردوغان در سخنانی گفت: ارتش آزاد سوریه یک گروه تروریستی نیست، بلکه یک سازمان ملی است که درحال دفاع از سرزمین خود است.
وی از حزب جمهوریخواه ترکیه به خاطر تروریستی دانستن ارتش آزاد سوریه به شدت انتقاد کرد و گفت: ارتش آزاد سوریه یک گروه تروریستی نیست، بلکه یک سازمان ملی است که افراد آن از اقوام و قبایل مختلف هستند و روحیه دفاع از سرزمین شان را دارند.
رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: سربازان ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه به طور مشترک درحال عملیات هستند.
وی همچنین از شهروندان سوری که در ترکیه زندگی می‌کنند و برای پیوستن به ارتش آزاد شرکت در عملیات عفرین دعوت کرد.
سایر اخبار این روزنامه
دعوت پژو فرانسه از ایران برای مشارکت در پروژه الجزایر رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه: هدف امریکا از انتقال داعش به افغانستان توجیه حضور خود درمنطقه است نوربخش: 21 هزار میلیارد ریال عیدی برای مستمری بگیران پیش‌بینی شده است در بیانیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا تاکید شد: حذف انگیزه‌های شخصی و جناحی از ساحت اتحادیه تظاهرات گسترده علیه رژیم آل خلیفه در آستانه هفتمین سالگرد انقلاب مردم بحرین کابل: ازاین پس صلح را باید در میدان جنگ جستجو کرد هشدار حزب‌الله به رژیم صهیونیستی آمریکا و لانه گذاری داعش در افغانستان 1145 طرح گازرسانی دهه فجر در کشور بهره‌برداری می‌شود دکتر عراقچی: هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای نه رفع تحریم‌ها بلکه تثبیت حق مسلم ملت ایران بود در پی حمله شبه نظامیان تحت حمایت امارات "عدن"، مرکز دولت منصور هادی سقوط کرد آغاز مذاکرات ملی سوریه در سوچی با پیام پوتین و سخنان لاوروف معمای رد کلیات لایحه بودجه 97 در مجلس بیانیه دیوان محاسبات درباره درخواست مسئولین برخی از دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری مناظره رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: نحوه بازدید 10 نماینده مجلس از زندان اوین تشریح شد وزیر نیرو: برای تامین 200 ساعت اوج مصرف برق در تابستان، سالانه هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود پیشنهاد عجیب مناظره!